יום שני, 10 בנובמבר 2008

מאזן הגירה של מטרופולין ירושלים

יום לפני הבחירות הבלוגיה כמרקחה, והויכוחים עולים לטונים גבוהים. למי שלא מבין על מה אני מדבר שיסתכל רגע על ירושלים האחרת, או על התחקיר המדהים של אנדרגראונד02 עם שרית מלא יורדים מהעצים. לי אין משהו חכם לומר לכם, חוץ מאשר: לכו להצביע.



"התעוררות" מנסים להעיר אותנו עם נתוני הגירה, ומאחר שזה היום האחרון שאפשר להראות שלטי תעמולה בלי שזה יהיה פתטי, הגיע הזמן לממש את ההבטחה ולבדוק את זה.
אז ראשית לנתון הנדוש - מאזן ההגירה של העיר: בשנת 2007 עזבו את ירושלים 17,600 תושבים, ועברו אליה 11,200 (כלומר שהמאזן דומה לשנים קודמות - מינוס 6,400).

אבל כמו שכתבתי כאן כמה פעמים - אם הם עוברים לישובי המטרופולין ומרכז החיים שלהם נשאר בעיר - זו למעשה תופעה חיובית. זאת אומרת שמאזן ההגירה החשוב יותר הוא של האזור המטרופוליני כולו.

לצורך החישוב לקחתי את כל יהודה ושומרון כחלק מהאזור המטרופוליני של העיר - כי הנתונים מגיעים כך. זה לא מופרך לגמרי להניח את זה, כי תנועות ההגירה הגדולות יותר של יו"ש הם עם ירושלים ומחוז ירושלים. בכל אופן - זה די קשה להפריד.

ולתוצאות האמת: בשנת 2007 מאזן ההגירה של המטרופולין כמעט מאוזן (!). עזבו אותו כ-17 אלף איש, ועברו אליו כ-16 אלף.

זה כאילו לא נורא - מאזן מאוזן, אבל שימו לב למתחרים: את מטרופולין תל-אביב עזבו באותה שנה 29 אלף מתושביו, אבל 39 אלף עברו אליו (מאזן חיובי של כ-10,000 תושבים). המאזן של העיר תל-אביב - יפו, דרך אגב, היה כ-500 איש בלבד.

מבולבלים? אני מסיק מכל המספרים האלו, שראש העיר צריך לנסות למשוך תושבים למטרופולין ירושלים, או לפחות לנסות למנוע עזיבה שלו. זה אומר שיתוף פעולה עם השכנים - מעלה אדומים, בית-שמש, מטה יהודה, מבשרת-ציון, גבעת זאב, אבו-גוש, ביתר עילית, ואולי עוד כמה. כי אנחנו באותה סירה.

בקיצור, כרגע רוב ה-20 מהפרסומת של "התעוררות" - אלו שעוזבים כל יום - עוברים למטרופולין, וזה בסדר. הבעייה היא דווקא עם אלו שבאים מאזורי (מחוזות) הצפון, הדרום, חיפה - הם באים בהמוניהם למטרופולין תל-אביב ולא לירושלים. הם היעד שצריך להציב לפניו ראש העיר, ולא אותם 20 שעוזבים כל יום למבשרת, מעלה-אדומים, בית-שמש או ביתר עילית.

2 תגובות:

  1. לדעתי דווקא לאור הצורך בחיזוק המרכזים העירוניים, יש צורך בהסתכלות פרטנית. מטרופולין ירושלים מפוזר דיו וחיזוק הפריפריה שלו ממשיכה לפגוע במרכז.
    חייבים לחזק את המרכז, דבר שבמהותו ימשוך דווקא עוד מהגרים אל המטרופולין. אין ספק ששיתוף פעולה מרחבי יכול להביא לייעול של המערכות דווקא באיפיון שונה והתמחות אזורית-מרחבית.

    השבמחק
  2. זה ממש לא סותר - להפך! את המרכזים העירוניים (במיוחד ירושלים...) לחזק כאזורי תרבות, מסחר, משרדים וקצת מגורים - ואת הפרברים כמגורים בלבד.

    השבמחק